hannevestre9

Fredagsbladet 7 (2023)

Karneval!

Endelig, ENDELIG var det tid for vinterens store hendelse, Steinerskolens årlige karneval. Både store og små, lærere og elever, foreldre og besteforeldre har forberedt seg i lang tid. Sanger er øvd inn, dansetrinn har blitt terpet på, kostymer planlagt og sydd sammen, og ikke minst er det bakt uendelig mange skoleboller, pakket godteposer og blitt kjøpt inn pølser og lomper. Skolen er pyntet til fest!

Årets karnevalstema ble fugler, og kollegiet har i lang tid øvd inn en moderne utgave av Svanesjøen med islett av fugledansen. Denne ble fremført til stor fryd på scenen, og i denne utgaven fikk svanene besøk av pingviner, kråker, duer, skjærer, ugler, påfugler, flamingoer og en og annen pelikan. Absolutt et spenstig innslag!

Elevene viste frem sine innslag med stor innlevelse og dypt engasjement til trampeklapp fra salen.

En fest er jo heller ikke en fest uten god mat og drikke, og både pølser i alle varianter (vegetar, glutenfri, melkefri osv) gikk ned på høykant sammen med skolebrød og godteposer.

Nå kan alle ta seg en velfortjent vinterferie, vel blåst og takk for festen alle sammen!

Her er noen små utdrag fra festen:

Norsk Historie

9a har de to siste ukene hatt om norsk historie fra 1814 frem til 1905. I den forbindelse har de tegnet et svart hvitt kullportrett av Kong Haakon den 7. Her er noen av de flotte bildene vi har hengt opp på veggen!

SKEISERENN

Gjennom alle skoleår møter elevene vers, poesi og dikt. Resitasjon styrker fellesskapet, øver hukommelse, beriker sjelen og gir grunnleggende kjennskap til kultur og tradisjon, både fra vår egen kulturkanon og fra verden omkring.

Mye kan man miste i livet, men det du tidlig har lært utenat, "by heart" som det så vakkert og presist heter på engelsk, bærer du som en særlig beskyttet skatt.

Viljen og utholdenheten til å lære fordypes gjennom dette, og er i seg selv noe i en tid da mye skal gå så fort..

Og ikke minst vil innholdet, visdommen i tekstene kunne avleire seg som styrke i det indre for den enkelte.

7. Klasse har for en periode daglig lest dette diktet av Olav H Hauge. "Skeiserenn" forteller om et skøyteløp mot en adskillig sterkere konkurrent. Bakom bildet stiger et av livets viktigtigste lærdommer frem fra dikterhøvdingen:

"Du fell inn i di eiga takt,

og kappstrid med deg sjølv.

Meir kan ingen gjera ."

Innsamling til Jordskjelvofrene

I dag stod hele 4A på kaia og solgte boller, te og kaffe til pendlerne. Inntekten gikk til Syria, Tyrkia og ofrene for det store jordskjelvet, via Redd Barna. Salget gikk unna, og det var ikke vanskelig å få nesoddingene til å åpne lommeboken. En nydelig gest fra engasjerte og empatiske barn.

Hilsen fra Rektor

Kjære elever og foreldre,

Vinterferien står for døren og jeg håper alle får fine dager hvor enn dere skal tilbringe neste uke.

Skolen har tilbakelagt de første sju ukene av dette året med mange fruktbare og gode dager med undervisning og læring.

Vi bestreber oss for å gi læring i samsvar med Steiners sitat:

" Gudene over deg, naturen under deg, kunstneren i deg!"

Elev- og utviklingssamtaler og foreldremøter blir tilbakelagt med fint og variert innhold. Takk til faglærerne som stiller opp og gir et innblikk i fagene sine. Det er gode møtepunkter for skole og hjem, og veldig bra at foreldrekontaktene er med i planleggingen og gjennomføringen. I uke 9 skal FAU og lærerne også har et felles møte, noe vi ser frem til.

Men ikke minst er våre årstidsfester også samlingspunkt for dette samarbeidet; som i dag med karnevalsfeiring. Tusen takk for alt dere hjemme bidrar med for at elevene skal få en så flott fest!

God vinterferie!

- Kristin