Fredagsbladet 6 (2024)

Samenes nasjonaldag

6. februar feiret skolen den samiske nasjonaldagen. I birkelunden heiste vi det samiske flagget, og Hanne Meløe holdt en kort apell. Morgenfuglene joiket vakkert for oss, og 5A sang Sáráhkká Viina til lyden av flott trommespill. 8. klasse fortalte om samene og nasjonaldagen, og 5. klassene, 6. og 7. klasse sang Eio. Det var en flott og høytidelig markering, og en fin start på en dag der mange klasser hadde samisk som tema.

4b feiret Sápmi

4b feiret Sápmi med maling og fletting av armbånd. Vi joiket og var i lavvoen der vi hørte samenes skapelsesberetning. Dagen ble til sitt fulle viet urbefolkningen i Norge.

Gákkhúbrød i 1. klasse

Fin feiring av den Samiske nasjonaldagen i 1.klasse. Etter flaggheising, trommer og joik, dro vi til klasserommet og tegnet det samiske flagget og tvinnet og flettet armbånd i fargene til flagget.

På torsdag lagde vi samisk brød- gahkku- som vi hadde til tomatsuppe. Det smakte godt!

Sj eller kj?

I 4b har vi øvet på sj-og kj-lyder. Her er noen eksempler fra undervisningen!

Siste innspurt til karnevalet

Vi antar at mange er i gang med kostymer og planlegging av neste ukes store fest - karnevalet vårt. Vi gleder oss, og praten går på lærerværelset om kostymer, aliens, romdrakter, star wars, sorte hull og andre morsomme kostymer.

Her er informasjonen dere trenger:

VELKOMMEN TIL KARNEVALSFEST!

«Universet»

FREDAG 16. FEBRUAR 2024

Åpen balkong

for foreldre som ønsker å være med på festen!

Program for dagen:

Kl. 08.30: Alle elever møter opp i sine klasserom.

10a og 10b møter på scenen!

Kl. 10.00 – 10.50: Forestilling i salen ved 2. – 6.klasse.

10. kl. konferansier!

Kl. 10.50 – 11.30: Pause m/servering og samba-musikk og dans!!!

Kl. 11.30 – ca.12.10: Forestilling i salen ved 7.-10.kl. samt. Lærere!

10.kl konferansier!

S F O holder åpent etter karnevalet fra og med 12.30

Hva elevene bringer med hjemmefra:

2.kl

·       Hver elev tar med 6 skolebrød – oppskrift i fredagsbladet om du trenger. Elever med gluten/melk-intoleranse tar med boller etter egen oppskrift, godt innpakket og merket! Leveres skolekjøkkenet fredag morgen!

·       Utkledningstema: Eventyr

3.kl.

·       Utkledningstema: Dyr

4a

·       Utkledningstema: Yrker

4b

·       Utkledningstema: Yrker

5a

·       Utkledningstema: Vikinger/Norrøne guder

5b

·       Utkledningstema: Vikinger/Norrøne guder

6.kl.

·       Utkledningstema: Indere/Persere/Egyptere

7a

·       Hver elev tar med 1 liter/stor flaske ublandet solbærsirup som leveres skolekjøkkenet fredag morgen!

·       Utkledningstema: Romere

7b

·       Hver elev tar med 1  liter/stor flaske ublandet solbærsirup som leveres skolekjøkkenet fredag morgen!

·       Utkledningstema: Romere

8.kl

·       Hver elev tar med en pakke wiener-pølser, kjøtt eller vegetar, og en pakke lumper/eventuelt glutenfrie, som leveres skolekjøkkenet fredag morgen!

9.kl.

10a

·       Hver elev tar med en pakke wiener-pølser, kjøtt eller vegetar og en pakke pølsebrød/eventuelt glutenfrie, som leveres skolekjøkkenet fredag morgen!

10b

·       Hver elev tar med en pakke wiener-pølser, kjøtt eller vegetar, og en pakke pølsebrød/eventuelt glutenfrie, som leveres skolekjøkkenet fredag morgen!

Oppskrift Skoleboller

Her er forslag til oppskrift for skoleboller. Har du barn med allergi, baker du etter ditt barns behov og merker bollene. Denne oppskriften gir 15 boller, så den kan fint halveres - hver familie som skal levere boller skal kun levere 6 stk.