Fredagsbladet 50 (2023)

Julehilsen fra rektor

Kjære foreldre, elever og venner av skolen.

Ønsker dere en riktig god jul og vil med dette takke for all støtte og godt samarbeid så langt dette skoleåret.

Håper dere får en fredfull og gledesfylt høytid med familie og venner!

Julehilsener,

Marcus

Svart senker natten seg..

Endelig var dagen her, som hele 3. klasse har ventet på med stor spenning. Selveste Luciadagen. Vi har øvd og øvd på flere vers av Luciasangen, og vi har prøvd kjortler og stjernehatter og glitterpannebånd så det skulle passe. Mødre, fedre og besteforeldre stilte opp i desemberstresset med deilige, nybakte Lussekatter i kurv som barna fikk dele ut.

Det er noe helt eget med det å gå i Luciatog, når den hvite kjortelen kommer på og lyset tennes, blir selv vimsete og urolige åtteåringer preget av høytidelighet og verdighet. Lysene var slukket over hele skolen, og tredjeklasse vandret andektig rundt med vakker sang og lyste opp i de mørke rommene. Ekstra stas var det selvfølgelig at vi hadde fått to 10. klassinger til å være Lucia forrest i toget, og de ledet de små barna trygt igjennom hele seremonien. Tusen takk både til 10. klasse-elevene våre, og til alle bakere, luciadraktfiksere og andre hjelpere.

2. klasse på tur

Deilig dag i skogen. Masse sneklumper etter løyper ble laget. Dermed mye konstruksjon av ulike borger.

Bålkos der også frosne fingre og tær ble prøvd tint opp. Og pølser grillet og ostesmørbrød varmet.

I leken; Anders og Helene plutselig ble Gorillers og Gorillne.

Adventshilsen fra 6. klasse

Juleverksted med leire og papirstjerner.

Morgensamling med tenning av lys og sang.

Egyptperioden vår: En gruppe elever malte pyramider.

Draumkvedet

7a og 7b har fordypet seg i visjonsdiktet draumkvedet gjennom arbeid med musikk, tegning og maling. Draumkvedet handler om Olav Åsteson som sovnet på julaften og sov i hele tretten dager. Mens han sov drømte han om en ferd til dødsriket, gjennom dype daler, myrer og tornekratt og over gjallarbroen voktet av slanger og okser. I dødsriket så han sjeler bli straffet for syndene sine i livet og han så dem bli tilgitt av Jesus Krist.

Diktperiode

9. klasse har hatt hovedfagsperiode i norsk, med innleveringsoppgave i lyrikk. Diktene har blitt til en flott utstilling på lærereværelset, til inspirasjon og glede for alle oss som jobber på skolen. Det å vise dikt utenfor klasserommet er en stor utfordring

klassen har akseptert. Det er modig. Tekst alene er enkelt, og nakent.

Full fres i akebakken

For en glede med all denne sneen! Det akes, kastes snøballer, bygges snømenn og snøhester og lages snølykter. Det bases, rulles, sklis på magen og frydes på alle kanter av skolen om dagen, og det er så gøy!

Julehilsen fra 4A

4 A ønsker dere alle en fredfull jul med disse vakre ullenglene som håndarbeidslærer Maria har lagt med elevene. Elevene har spunnet hver sin tråd som de farget etterpå. Nå flytter englene inn i alle klassens hjem og sprer juleglede.

Nisseverksted

Torsdag var det nisseverksted for barnetrinnet. Det var nisser i hver krik og krok, de små nissehendene arbeidet flittig med oppgavene, og skapte små overraskelser og en og annen liten skatt.

SFO er stengt pga. plandag

På grunn av plandag er SFO stengt tirsdag 19. desember. Det betyr at barna må hentes/gå hjem når skoledagen er over. Morgen-SFO er allikevel åpent på tirsdag.

Takk for et fint SFO-år!

Husk trafikkvaktordning etter jul

Husk at de tre første dagene etter juleferien er det 5. klasse-foreldre som er trafikkvakter, OBS ny tid 08.05-08.40!

Neste uke - informasjon:

Siste skoledag er tirsdag 19. desember.

Denne dagen viser vi julespill i salen, en gave fra lærerne til elevene. 3. klasse deltar i spillet, som sauer på markene :) .

Elevene kommer til vanlig tid 8.30.

Julespillet starter kl. 10.15.

Denne dagen er det helt fullt i salen, og det er derfor kun mulig for foreldrene til 3. klasse å se spillet. Dere er velkomne på balkongen.

Deretter går klassene til sitt klasserom og avslutter der. Skoledagen er slutt 12.30 for barneskolen. Ungdomstrinnet går etter å ha ønsket god til lærere og klassen.

OBS: Denne dagen er det kun Morgen-SFO, ellers har SFO plandag.

Mandag 18. desember inviterer vi til årets siste månedsfest. Foreldre er velkommen til å sitte på balkongen. Denne månedsfesten er en utvidet utgave, og 2. til 10. klasse skal vise frem ulike innslag. Festen begynner kl. 11.15., så vær gjerne ute i god tid hvis du ønsker å se på.

Dialoggruppe for foreldre, i regi av Nesodden Kommune

Har du barn som strever med å gå på skolen? Losene i Nesodden kommune holder dialoggruppe for foreldre i denne gruppen.