Fredagsbladet 46 (2022)

Rockeulven på Julemarkedet

Endelig er det duket for tradisjonelt julemarked på skolen vår i morgen. Og tradisjonen tro, viser også 9. klasse skuespillet sitt etter endt skuespillperiode. I år byr vi på en kjent og for mange kjær musikal, Rockeulven. Vi benytter også anledningen til å fortelle at bandet i år er ekstra gode, så her er det bare å glede seg!

Skuespillet vises to ganger i morgen, både kl. 12.00 og kl. 14.30.

Program på Julemarkedet

Det er mye spennende som skjer på julemarkedet vårt i morgen. Vi håper at dere koser dere masse, og fyller på med julestemning med alt dere kan se, høre, oppleve, smake og være en del av.

Kl 11.00: Stella Polaris. Et gjøgler-teater med 10. klasse. Sted: Fotballbanen

Kl 11.15: Julemarkedet åpner

Kl 12.00: Første forestilling “Rockeulven”, skuespill med 9A. Sted: Salen

Kl 14.30: Trekning av lotteriet Sted: På trappen til skolen

Kl 14.30: Andre forestilling “Rockeulven”, skuespill med 9A. Sted: Salen

Wienerkaféen

Sted: Eurytmisalen

Kl 12.00: Petter Richter, gitar og Sara Övinge, fiolin

Kl 12.30: Vårin Berg-Jacobsen, vokal og Ellen Ugelvik, piano

Kl 13.00: Live Maria Roggen, vokal med pianist

Kl 13.30: Sofia Louise, vokal og Gry Storsve, piano

Kl 14.00: Kor e Mor

Kl 14.30: Philip Sande, cello og fiolin

Kl 15.00: Petter Richter, gitar og Sara Övinge, fiolin

6a og kulturhistorie

Vi har reist tusenvis av år tilbake i tid, blitt kjent med indiske skapelsesberetninger, guder og myter, før reisen har gått videre til Mesopotamia med kileskrift, leirtavler og verdens eldste nedskrevne epos: Gilgamesh. Elevene skriver, maler, tegner og former leire slik mennesket har gjort i uminnelige tider – og ferden går snart videre mot Egypt!

Rudolfs Diner torsdag 24.11.

Neste torsdag er det igjen duket for vår hyggelige felles middag for foreldre og barn. Disse kveldene er så viktige for samholdet og fellesskapet ved skolen, og det gleder oss å se nye fjes hver gang. Vi håper mange kommer også denne uken, tross hektiske førjulstider. Vi serverer pasta med vegansk salsa bolognese laget av bokhvete, urter, grønnsaker og olivenolje. Alt sammen så økologisk og lokalt vi klarer. Maten serveres kl. 17.00–18.00. Velkommen til store og små.

Meld deg på nå! Vipps kr 40,- x antall personer til #141736 «34 Skolemiddag Steinerskolen».

Oppgi allergier i kommentarfeltet.

Drop-in er også mulig, men da er prisen kr 50,- pr. pers. Barn 0–6 år er alltid gratis. Har du ikke Vipps? Send en e-post til sigurdsandvik@gmail.com for å melde deg på.

Hva er Rudolf's Diner

Rudolf’s Diner tilbyr en næringsrik middag på skolen én torsdag i måneden, kl 17.00–18.00. Den er åpen for foreldre, barn og lærere. Middagen organiseres av en arrangørgruppe på initiativ fra FAU.

Bli med å arrangere Rudolf’s Diner Det tar ikke mye tid, men er både hyggelig og givende. Aktiv deltakelse i organiseringen regnes som dugnadsarbeid og gir mulighet for fritak fra vårdugnaden på skolen. Dette gjelder hvis du er hovedansvarlig, kjøkkenhjelp eller serverings- og ryddeansvarlig 2 ganger pr. skoleår. Det samme gjelder hvis du er serverings- og ryddehjelper 4 ganger pr. skoleår.

Er du interessert? Send en e-post til sigurdsandvik@gmail.com

Skapelseshistorien i billedform

Elevene i 4b har nå malt skapelsen og satt det sammen til en malebok.

Det gamle testamentet, der menneskene levde i trygghet og harmoni i

Paradiset til de en dag måtte ut og klare seg på egen hånd. Mosebøkenes

historier viser mennesker i motgang og strev, men de takler prøvelsene og

gjør sitt beste, og det går alltid godt. Gjennom bibelhistorien blir store

personligheter skildret gjennom tro og tvil, prøvelser og forløsninger,

gjerne helt frem til konger og profeter overtar for mer mystiske skikkelser.

Den menneskelige dimensjon kommer slik nærmere elevene enn i fjorårets

legender og illustrerer med sterke virkemidler forskjellen på rett og galt.

Den berører samvittigheten uten p bli moralistisk. Deri ligger også

fortellingens pedagogiske kjerne; den stimulerer til en ny bevissthet om

seg selv. – Fra Askeladden til Einstein - skrevet av Henrik Thaulow, Gry

Alsos og Arne Nicolaisen.