Fredagsbladet 42 (2024)

Camilla Collett

8B har gjort ferdig perioden sin om Camilla Collett. Perioden har resultert i noen flotte illustrasjoner i bøkene.

Glimt fra hverdagen i 6B

I 6b har de historie i hovedfag: Ur-India og Mesopotamia.

I kroppsøving har de skatet. Noen erfarne skatere, og andre som prøvde å skate for aller første gang. Gøy!

Livet i 1. klasse

1.klasse er godt i gang med lanternene; møysommelig blir lag på lag limt på. Imellom lagene må de tørke. Etter første økt fikk vi storfint besøk under lunsjen- barna listet seg forsiktig bort til vinduet for å ta gjesten i nærmere øyesyn. Der satt ekornet og koste seg med solsikkefrø i "Ekorncafeen" vår. Så veldig passende! Kan dere se det? Og de fine hengene ballonglanternene..

Fredag er turdag

Fredag er ofte turdag her på skolen, og 3 klasse og 6B er på fadder/fadderbarnstur til Grimsåsen idag.

Høstmat på Rudolfs Diner torsdag 24. oktober

Det blir høstfest på Rudolfs Diner torsdag 24. oktober. Det blir både servert fårikål og gresskarsuppe med chili, ingefær og kokos. Vi oppfordrer alle som vil komme til å melde seg på i forkant (senest kl. 14.00 på torsdagen). Da blir det mye enklere å planlegge. Drop-in er selvfølgelig også mulig som alltid, men nå med en liten økning i pris, kr 60.

Alt sammen er så økologisk og lokalt vi klarer. Maten serveres kl. 17.00–18.00.

Velkommen!

Meld deg på nå! Vipps kr 40,- x antall personer til #141736 «34 Skolemiddag Steinerskolen».

Oppgi eventuelle allergier i kommentarfeltet.

For drop-in er prisen kr 60,- pr. pers. Barn 0–6 år er alltid gratis.

Hva er Rudolfs Diner?

Rudolfs Diner tilbyr en næringsrik middag på skolen én torsdag i måneden. Den er åpen for foreldre, barn og lærere. Middagen organiseres av en arrangørgruppe på initiativ fra FAU. Interessert i å bidra på Rudolfs Diner? Send en mail til sigurdsandvik@gmail.com

Brøk og Eurytmi

I 5b har vi funnet ut at det kan finnes masse brøk i verden. 98/100 av en agurk består av vann, og jordens overflate er 2/3 vann.

Og så lager vi lykter til lyseurytmien.

Kjøreregler for bruk av el-sykkel

Kjære foresatte.

Vi minner om forrige ukes innlegg rundt bruk av el-sykkel og lastesykkel på skoleveien og inn på skolens område. Vi ønsker å oppfordre til følgende:

1. Ta hensyn. El-sykkelen er tung, og går raskt. Når det er mange barn foran deg på fortauet og på sykkelstien, ber vi om at dere går av og trille sykkelen. Trafikkreglene sier at det kun er tillatt å sykle på fortau/gangsti når trafikken er liten og syklingen ikke utgjør hinder og fare for gående. I tiden før skolen begynner er det så mye fotgjengere her, at dere skal trille sykkelen.

2. Anpass farten. Med tung sykkel og høy fart, er det vanskelig å bremse i tide, dersom et barn plutselig snubler eller tar et skritt til siden og kommer i veien for deg som kjører forbi i raskt tempo. Kjør sakte. Forbikjøring på fortau er ikke tillatt i raskere tempo enn gangfart, så her må dere bremse opp hvis dere skal gjøre forbi.

3. Gå av sykkelen og trill den over både fotgjengerfeltet i rundkjøringen ved skolen og når dere skal fra fortauet på venstre side, over veien og inn på gangstien mot skolen. Er det fotgjengere på gangstien, trill sykkelen den siste biten inn til sykkelparkeringen.

4. Vi minner om at det ikke er tillatt å sykle i skolegården, verken på vanlig eller el-sykkel. Sykkelen skal parkeres ved sykkelparkeringen, eller trilles inn i skolegården/ned til SFO/småtrinnene.

5. Sett deg inn i trafikkreglene som omhandler el-sykkel.