top of page
Post: Blog2_Post
Søk
hannevestre9

Fredagsbladet 41 (2024)

Oppdatert: 18. okt.

Kunstfag, 9. klasse

I 9. klasse får elevene erfaring med høytrykk gjennom oppgaven «Et dyr i naturlige omgivelser». De studerer bilder av et selvvalgt dyr og tegner en detaljert og uttrykksfull tegning, før de forenkler motivets flater og linjer - både med kritt på liten tavle og med hvit blyant på sort papir. Prosessen gir anledning til å venne seg til at skraverte områder som skjæres bort fra linoleumsplaten kommer til å bli lyse på arket, mens flater som står uberørt igjen på platen blir sorte. Linoleumsplaten bearbeides deretter med spesielle skjæreredskaper gjennom mange fagtimer, platen påføres omsider trykksverte med valse, før elevene helt til slutt trykker platen forsiktig og bestemt mot arket.

 

Er det nok trykksverte? Kanskje det ble for mye? Vil valsen etterlate seg striper i trykket? Kommer alle detaljer til å synes?

 

Å løfte arket langsomt opp for å betrakte et ekte og helt egenprodusert grafisk trykk, er en særegen opplevelse. Også den ganske ubevisste fornemmelsen av å se sitt velkjente motiv som plutselig kommer til syne i speilvendt form, gir en forunderlig, ny oppdagelse av egen skapelse.

Innrammet i passepartout får trykkene straks et såpass profesjonelt preg at selv de ungdommene som kanskje aldri har tenkt at de var hverken gode til eller glade i å tegne, får et nesten usynlig, men likevel merkbart, begeistret lys i øynene når de betrakter sitt eget verk som om det med største selvfølge kunne vært utstilt på et fancy kunstgalleri.



Overgang fra historie (Egypt) til matematikk i 6A.

Elevene jobber med proporsjoner og hvordan de kan avbilde figurer i større format, slik egyptiske kunstnere gjorde i sin tid ved hjelp av matematiske metoder, hvor to-dimensjonalitet og geometriske former sto i fokus


Regenwetter.

Nå som det er høst og mye regn har vi selvsagt måtte snakke og skrive og tegne om regn også i tyskundervisningen.

4. klasse har tegnet REGENWETTER og alt det som hører til. Vi har også snakket litt om at det finnes mye forskjellig type regn som for eksempel Tröpfelndes Regenwetter, Hagel und giessendes Regenwetter. Og noen har til og med hørt Donner.

Og med alle regnjakkene, regnbuksene og paraplyene er vi klare for høsten


Verdensdagen for psykisk helse

Denne uken har skolen markert verdensdagen for psykisk helse på ulike måter.

Elevene jobbet sammen i grupper, og vi gjennomførte også en quiz på ungdomstrinnet:


Quiz og Dilemma 

Både Quiz og oppgave skal besvares og leveres til miljøarbeider eller klasselærer. Gruppa med flest riktige svar på quiz og en velbesvart oppgave vinner. Ved likt antall poeng er det gruppa med best besvart oppgave som vinner. Tips: Det kan lønne seg å heve blikket og se seg om.

Quiz

1)   Hva er årets tema for verdensdagen for psykisk helse? (1p)

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2)   Gi to eksempler på hva du kan gjøre mot andre for å oppfylle psykevettregel nr. 3? (2p)

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

3)   Sett ring rundt SANNE utsagn om hva man kan være samtidig (1p)

a)   blid og trist

b)   innadvendt og pratsom

c)   sårbar og sterk

 

4)   Oppgi tre råd for å være en aktiv lytter! (3p)

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

5)   Nevn alle fordeler dere kan komme på ved å enten HA eller VÆRE en aktiv lytter (1p per fordel!)

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

6)   Sett ring rundt utsagnet som stemmer om det å vise sårbarhet og følelser?

a)   Du blir bedre likt av det

b)   Du blir mindre likt av det

c)   Du får mer angst av det

d)   Du får færre følelser av det

 

7)    “Å omgi oss med mennesker som tåler følelsene våre reduserer risikoen for følelsesflukt gjennom rus eller isolasjon.” Si litt om hva det vil si at noen tåler følelsene til en annen. Kom med eksempel hvis det er lettere (3p)

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

8)   Hvor mange prosent av unge har opplevd netthets? (1p)

a)   15

b)   20

c)   25

 

9)   Hva hjelper mot grubling i sengen (1p)

a)   Å drikke et glass vann og spise en banan

b)   Å lese eller scrolle på mobilen for å ta fokuset vekk fra bekymringene

c)   Å sette av 20 minutter på dagtid til å skrive ned bekymringene

d)   Å glemme bekymringene med vilje

 

10)  Kan gruppa si noe om sammenhengen mellom ensomhet og det å trenge å promotere seg selv i sosiale medier? (2p)

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dilemma

Etter skolen sjekker du sosiale medier, blant annet Snapchat. Du blar gjennom chatten i den lukkede snap-gruppen med gjengen din fra klassen. Gjengen snakker om ei jente fra parallellklassen, som du er venn med. De skriver at hun er en taper, har ekkelt hår, og noen skriver at dersom de hadde vært henne hadde de tatt livet sitt.


Tenk og snakk sammen i gruppa og skriv ned noen setninger om

1)Hvordan kan føles det å være «deg»?

2)Hvordan kan det føles å være «de som har skrevet dette på chatten»?

3)Hvordan kan føles det å være denne jenta som det skrives om?

4)Hva kan gjøres for å gjøre situasjonen bedre for jenta? Hvem kan gjøre noe? Beskriv hva som eventuelt kan være vanskelig og ubehagelig å gjøre?

Skriv svarene her:

Ta gjerne ekstra ark hvis dere trenger mere plass. Jo mer utfyllende, jo bedre sjans for å vinne! Husk gruppenummer.


Brøk og Eurytmi

I 5b har vi funnet ut at det kan finnes masse brøk i verden. 98/100 av en agurk består av vann, og jordens overflate er 2/3 vann.

Og så lager vi lykter til lyseurytmien.

Kjøreregler for bruk av el-sykkel

Kjære foresatte.

Etter denne ukens ordning med trafikkvakter, har vi fått noen tilbakemeldinger fra foreldrene som har hatt vakt. En del av disse er spilt tilbake til FAU, siden trafikkvaktordningen er i regi av foreldrene.

Men. En av tilbakemeldingene som kom, var om mye uvettig kjøring på el-sykkel/lastesykkel. Samtlige foreldre reagerte på det de observerte. Vi ønsker derfor å oppfordre til følgende:


  1. Ta hensyn. El-sykkelen er tung, og går raskt. Når det er mange barn foran deg på fortauet og på sykkelstien, ønsker vi at dere går av og trille sykkelen. Trafikkreglene sier at det kun er tillatt å sykle på fortau/gangsti når trafikken er liten og syklingen ikke utgjør hinder og fare for gående. I tiden før skolen begynner er det så mye fotgjengere her, at dere skal trille sykkelen.

  2. Anpass farten. Med tung sykkel og høy fart, er det vanskelig å bremse i tide, dersom et barn plutselig snubler eller tar et skritt til siden og kommer i veien for deg som kjører forbi i raskt tempo. Kjør sakte. Forbikjøring på fortau er ikke tillatt i raskere tempo enn gangfart, så her må dere bremse opp hvis dere skal gjøre forbi.

  3. Gå av sykkelen og trill den over både fotgjengerfeltet i rundkjøringen ved skolen og når dere skal fra fortauet på venstre side, over veien og inn på gangstien mot skolen. Er det fotgjengere på gangstien, trill sykkelen den siste biten inn til sykkelparkeringen.

  4. Vi minner om at det ikke er tillatt å sykle i skolegården, verken på vanlig eller el-sykkel. Sykkelen skal parkeres ved sykkelparkeringen, eller trilles inn i skolegården/ned til SFO/småtrinnene.

  5. Sett deg inn i trafikkreglene som omhandler el-sykkel.


Punktene under er hentet fra Trygg Trafikks sider om el-sykkel:


El-sykkel

En el-sykkel er kort og godt en helt vanlig sykkel tilført motorkraft fra en liten hjelpemotor som monteres på sykkelen. Motoren tilfører kun fart og kraft når du selv gjør det gjennom å tråkke på pedalene. Det gjør at du kan komme opp i høyere hastigheter enn du ellers ville ha gjort og eksempelvis få god drahjelp opp bakker. Samtidig som el-sykkelen kan være til stor glede og nytte for mange fremfor en vanlig sykkel, tilfører den også sine egne utfordringer som kjøretøy. 


El-sykkelen har viktige forskjeller fra vanlige sykler 

Det er spesielt tre ting som skiller seg ut når det gjelder å bruke el-sykkel fremfor en vanlig type: bremsing, tyngde på sykkelen og akselerasjon. Med el-sykkel kan du få en toppfart på 25 km/t på den elektriske motoren, og med en vekt på omlag 20 kilo er også en normal el-sykkel omtrent dobbelt så tung som en vanlig type. Dermed blir det spesielt viktig å holde kontrollen og justere farten etter forholdene. 

Mange ulykker på el-sykkel skyldes ganske enkelt alt for høy fart i svinger, veikryss eller at du kjører ut av veibanen.  Det er spesielt viktig å huske på at el-sykkelen har akkurat de samme bremsene som vanlige sykler, og siden el-sykkelen er tyngre enn vanlige typer virker bremsene svakere. Dermed må du bremse hardere enn normalt for å få den samme bremseeffekten. 


For deg på el-sykkel

Husk at du ofte vil ha betydelig raskere fart enn du kan oppnå med en vanlig sykkel. Dermed blir det ekstra viktig at du tilpasser farten inn mot eksempelvis steder med dårlig oversikt, kryss og lignende. Ro helt enkelt ned farten i enda større grad enn du ville ha gjort på en normal sykkel, og gled deg heller over den ekstra drivkraften når du er helt trygg og sikker på den ikke vil skape en ubehagelig situasjon for deg eller andre. 

I Norge har syklister – inkludert syklister med elektrisk drahjelp – mulighet til å skifte fra fortau til kjørebane. Dette gjør at du kan bli uforutsigbar for bilistene, og gjelder i enda større grad når du har ekstra fart som følge av hjelpemotoren på el-sykkelen. Gi derfor bilførerne en sjanse til å tilpasse seg ved å være tydelig i signalene du viser og å skifte rolig og kontrollert mellom veidelene.

 

På egne sykkel- og gangveier skal du også holde til høyre og tilpasse farten din til situasjonen. Her er det viktig å ta hensyn, da du ofte deler sykkel- og gangveien med både fotgjengere og andre syklister.

 

Gågater og fortau er i utgangspunktet beregnet for gående. Det er kun tillatt å sykle her når gang-trafikken er liten, og du ikke utgjør noen fare eller hindrer de gående. Det er ikke tillatt å sykle forbi gående raskere enn gangfart tilsvarende 6 km i timen. Dette gjør det både upraktisk og unødvendig å sykle i gågater og på gangvei hvor det er en del gangtrafikk. Er det mange gående på fortau, gågate, eller gangvei, anbefales det derfor å velge andre sykkelruter eller gå av sykkelen og trille. 


 

Siste frist for henting av gjenglemte klær og kjøkkenartikler

Mange har vært flinke til å titte nedenom glemmekroken foajekjelleren denne uken, så det er litt færre ting der nede nå. Neste torsdag går alt til Fretex, så vi anbefaler at du henter fat og kakespader fra Mikaeli og samtidig ser over tøyet som henger der før den tid.

På SFO er det også mengder med hettegensere, regnbukser, matbokser og vannflasker, hansker, pannebånd, sokker og sko - dette forsvinner også neste uke. Kom og hent tingene deres før den tid!

 


306 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Kommentarer


bottom of page