top of page
Post: Blog2_Post
Søk
hannevestre9

Fredagsbladet 38 (2023)

Gratulerer, nyvalgte Elevråd 23/24!

Denne uken ble det valgt inn nye elevrådsrepresentanter, og det nye elevrådet ble konstituert av Marcus. I år har vi følgende representanter:

8. klasse: Ella og Gabriel

9. klasse: Askil og Benjamin (vara)

10A: Bror og Karin, og Sigurd (vara) og Sigve (vara)

10B: Johanna og Lucia, og Julie (vara) og Miel (vara)


Tirsdag var det også duket for første elevrådsmøte. Fremover vil vi få lese referatene fra elevrådet i Fredagsbladet. Her er referat fra første møte:


Beslutninger

  • Valgte ledere: Lucia 10B og Bror i 10A. De er ledere i fellesskap.

  • Valgt protokollfører: Benjamin 9.klasse. (fysisk protokoll som ligger i elevrådshylla på lærerværelset)

  • Ungdomstrinnet skal søke om midler fra Elevrådsorganisasjonen (EO) til

    • OD/internasjonal uke. Utformes av Skolekomiteen i samarbeid med Marita E

    • Åpen Kategori: Skoleball, nissefest og skidag. Utformes av elevrådet i samarbeid med Miljøarbeider.

  • Fredagskafeer

Elevrådet besluttet at de ønsker fredagskafeer alle fredager som det ikke skjer noe annet som må tas hensyn til. (Se “Kalender for ungdomstrinn”) De besluttet at det er 10-klasse som er ansvarlige for arrangementet og derfor også får pengene fra salget.

Det er de 6 ordenselevene i 10-klasse, som organiserer seg for å både bake kake/lage noe annet. 10 klassene deler inntekter likt mellom klassene. Forslag fra Miljøarbeider: Finne et fast tidspunkt i uka som ordenselevene møtes for å fordele kakeansvar. NB: Glutenfritt alternativ.

Miljøarbeider tar imot kaker/annet på kjøkkenet på morgenen samme dag som fredagskafe.

Ordenselevene kommer ned ca. 10.40 og setter frem kakene, står for salget og passer på at foajeen er ryddet etterpå.

Elevrådskontaktene i 10-klasse sørger for å ta inn pengene på kontoret til Hanne. Miljøarbeider sørger for vekslepenger første kafe.

Elevrådsleder Lucia utformer en løsning for vipps-betaling som vi kan teste så snart den er klar. Første fredagskafe blir kun med fysiske penger.

Vi fikk ikke tid til å snakke om andre saker elevrådet ønsker å jobbe med denne gangen.

Neste elevrådsmøte er 17. Oktober. 1. fagtime, klokken 12.15




Høstfest med fadderne

3. klasse har i år plukket blåbær på alle sine turer til Grimsåsen. Bær etter bær har funnet veien ned i et krus, en kopp eller et kremmerhus, nennsomt plukket med små hender. Bærene har blitt talt også, fra 1 til 30 i tallet, og enda en gang 30 nye bær. Til slutt inviterte vi fadderklassen med på blåbærplukketur, og da ble det mye bær da!

I fjor laget fadderklassen blåbærsyltetøy til oss, og vi bakte brød til vår felles høstfest. Men i år inviterte vi dem på blåbærpai! Vi delte oss i tre ulike ansvarsgrupper, matlaging, pyntplukk og borddekking. En veldig gøyal og hyggelig fest!







Rudolfs Diner torsdag 28.9

Skolens hyggeligste sosiale sammenkomst er klar for ny runde. Du trenger ikke kjenne noen for å komme, her blir vi kjent!

Denne torsdagen serverer vi brokkolisuppe og focaccia.

Alt sammen så økologisk og lokalt vi klarer. Maten serveres kl. 17.00–18.00. Velkommen!

Meld deg på nå! Vipps kr 40,- x antall personer til #141736 «34 Skolemiddag Steinerskolen».

Oppgi eventuelle allergier i kommentarfeltet.

Drop-in er også mulig, men da er prisen kr 50,- pr. pers. Barn 0–6 år er alltid gratis. Har du ikke Vipps? Send en e-post til sigurdsandvik@gmail.com for å melde deg på.

Hva er Rudolfs Diner?

Rudolfs Diner tilbyr en næringsrik middag på skolen én torsdag i måneden, kl 17.00–18.00. Den er åpen for foreldre, barn og lærere. Middagen organiseres av en arrangørgruppe på initiativ fra FAU.

Vi trenger fortsatt flere som kan hjelpe til med Rudolfs Diner

Kan du hjelpe til noen torsdager (fra ca. kl. 15.30 til ca. kl. 18.30) i løpet av skoleåret, så vil det være av stor betydning. Send en e-post til sigurdsandvik@gmail.com dersom du ønsker å hjelpe til eller dersom du har noen spørsmål rundt dette. Deltakelse på Dineren teller som dugnadsarbeide!




Meterstokker!

4b har jobbet flittig med å lage sin egen flotte meterstokk som har cm, dm, halv meter og meter.







Isak fra Sellanraa

4 A er midt i perioden om uryrkene - bonden og hører daglig om Isak Sellanraa fritt fortalt etter Hamsuns Markens grøde. Klassen har blitt kjent med de ulike kornsorter, lært vers om korn og tegnet og malt kornet i åkeren. Her er noen inntrykk fra arbeidsprosessen, en voksende tavletegning som overrasker med nye elementer hver dag og klassens årstidsbord











MIKKELSMESSFEIRING fredag 29. september 2023

PROGRAM FOR DAGEN:

Kl. 08.30

Oppmøte i klasserom med MIDDELALDERKOSTYME.

Første del av hovedfag: Forberedelse til festen!


Kl. 09.15

Oppstilling basketbanen:

Middelalder-tog: 10.kl.med fakler – halv 8.kl. trommer - Musikere (elever, lærere) –

2. 3. 4a, 4b, 5a, 5b, 6. 7a, 7b, 8. 9.

Kl. 09.30

Mikkelsmess-spillet ved 6.kl. ledet av Daria og Preston

Marita I. leder felles-kor/sanger

Kl. 10.00 (ca.)

Ridderturnering i hagen:

Lærere sang!

2.kl. slås til riddere ledet av 10.kl. elever.

8.kl. trommer v/Marita I

10.kl. info om pause og mots-prøver

Kl. 10.30

PAUSE - med eplekake og saft.

Kl. 11.00 (ca.) MOTSPRØVER!

· 2.kl. sansesti sammen med 5A og 5B

· 3.kl. 4a, 4b, øver mot hos hverandre

· 5A, 5B, 6.kl. 7.kl. øver mot hos hverandre + ballansestokk u.trinn

· 8.kl. 9.kl. 10A, 10B øver mot hos lærerne


Kl. 12.15

Felles avslutning utenfor foajeen. Kor 10A, 10B v/Marita I. Og marita E.

8.kl. Vanndåp!!!



SFO har ordinære åpningstider og vanlig drift denne dagen





FAU-møter høsten 2023

FAU er allerede godt i gang med sitt arbeid for skolen, og har i år ny leder: Kristin Bugge Heilo. Denne høsten møtes FAU følgende datoer:


  • 28.9

  • 26.10

  • 30.11

Har dere saker dere ønsker at FAU skal ta opp, kan dere sende epost til faumailen@gmail.com


Foreldrerådets arbeidsutvalg som FAU står for er det organet som samler foreldrenes stemme. Alle som er foreldre og foresatte ved skolen er foreldrerådet. Foreldrerådets Arbeidsutvalg er de foreldrene som blir valgt til å representere hver enkelt klasse på FAU-møtene. Vårt hovedmandat er å være bindeleddet mellom foreldregruppen og skolen, sammen skal vi skape en skole som er trygg og god for alle. Hvordan gjør vi dette i praksis? Vi organiserer aktiviteter, felles møtepunkter som styrker relasjonene våre — både til hverandre og til skolen. Vi tilrettelegger for at barna etter hver endte ferie blir møtt av hyggelige trafikkvakter på vei til skolen og når de blir eldre ser en trygg voksen i gul vest som går natteravn fordi de bryr seg om hvordan ungdommene har det på fritiden. Vi engasjerer oss og vi jobber for fellesskap. Gjennom hele skoleåret møtes vi siste torsdag i måneden (utenom de torsdagene som kolliderer med ferier o.l., da møtes vi før) — ca. 9 møter til sammen. I disse møtene bruker vi tid på å organisere prosjektene vi i FAU holder i, og vi jobber med ambulerende saker som kommer inn til oss og får diskutert hvordan vi best går videre med disse. For at alle klassene og foreldrene skal bli representert likeverdig er det kjempeviktig at alle har en representant og at man deltar på møtene. Det er vi som foreldre som bestemmer hva som er viktig å prioritere i vårt FAU på vår skole. Rudolfs Diner arrangeres de samme dagene som FAU-møtene, så legg gjerne middagen dit! Her har vi en unik mulighet til å bli kjent med foreldre på tvers av klassene. Vi i FAU-styret er som regel på plass, så det er bare å ta kontakt dersom det er noe vi kan hjelpe til med. Ellers er vi tilgjengelig på mail (faumailen@gmail.com) og via din klasses representant.



Julemarkedet 2023


I år går årets høydepunkt, nemlig julemarkedet, av stabelen lørdag 25.november 11.15-15.30.

Vi gleder oss til å arrangere et fantastisk marked sammen med dere!


I år søker vi etter noen som kan ta spesielt ansvar for følgende oppgaver:


Smia

Vi trenger en ny ansvarlig for smia slik at dette kan fortsette å være en attraksjon på markedet. Personen bør ha erfaring på dette feltet.

Vaktlisteansvarlig

Vår vaktlistesjef har siste året i år og vi trenger en som blir med i år og overtar dette viktige ansvaret fremover. Perfekt for deg som liker lister og Exel!

På nettsiden https://www.nesoddenjulemarked.no kan du lese om alt du lurer på om julemarkedet. Nettsiden blir stadig oppdatert frem mot markedet og her vil du alltid finne nyeste info om oppgaver, fellesproduksjoner, møtetider og generell informasjon.


Vi kommer til å legge ut vaktlistene på nettsiden i god tid før markedet. På vaktlisten vil kun navnet til de foresatte stå (ingen mobil, mail eller gateadresse) På den måten er det alltid lett for deg å ha tilgang til den mest oppdaterte vaktlisten. Dersom du IKKE ønsker at ditt navn skal være synlig i vaktlistene (gdpr godkjennelse) så må du sende oss en mail på hk.julemarked.nesodden@gmail.com


Vi minner om at julemarkedet er en obligatorisk skoledag for alle barn, foresatte og lærere ved skolen og for å klare å gjennomføre markedet vil alle foresatte få en vakt hver i forbindelse med markedet.


Første møte for julemarkedsrepresentantene er onsdag 27.september 19.00-21.00 i skolens foaje.


Mvh

Hovedkomiteen



587 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

留言


bottom of page