Endelig Soleggen!
Leirskole og Soleggen er et sagnomsust rituale for alle steinerskoleelever, og noe de har sett frem til i mange år. Endlig var det årets 7.-klassers tur! Elevene skal selv få fortelle om turen, så her kommer rapport fra uka med deres egne ord.
Leirskoleuka på Soleggen
Soleggen er et fint sted i fjellene. Selv om bussturen varer 6 hele timer, så er det verdt det.
Mandag
Vi ble kjørt av foreldrene våre til Vinterbro, før vi ble hentet av bussen. På bussen var også Fredrikstad Steinerskole, som vi skulle være på Soleggen med. Vi kjørte ca. 5 timer, men litt mer siden vi stoppet for pauser. Da vi kom til Soleggen tok alle med bagasjen sin til rommene sine. Etter at vi var ferdig med å pakke ut, fikk vi omvisning av Emma, Kristoffer og Sigurd. (De jobber på Soleggen).
Tirsdag
Først ble vi vekket av noen som løp i gangene, det var slitsomt. Så var det frokost klokka 08:00. Vi lagde matpakke og dro til en lang bekk ganske nærme hytta. Der lagde vi barkebåter og hadde kappløp! Og så hadde vi naturstikonkurranser.
Onsdag
Onsdag morgen fikk vi beskjed under frokosten om at vi skulle gå på en dagstur opp på Såleggi, en fjelltopp på ca 2000 moh. Soleggen ligger omtrent 1000 moh. så det virket ikke som en lang tur, tenkte jeg... Da jeg endelig kom på toppen lurte jeg på om jeg i det hele tatt ville klare å gå ned, så sliten var jeg. Var det verdt det, da? spurte jeg meg selv og jeg kom frem til at nei, nei det var nok ikke verdt å «basically» dø bare for å se en utsikt, for det var derfor jeg gikk opp. Lang historie kort: jeg var ikke den eneste som ble sliten. Veien ned skulle liksom være mye lettere, ifølge meg, men der tok jeg veldig feil... (igjen). På en mirakuløs måte klarte jeg å komme meg ned. Hele turen totalt ble 8 timer og vi gikk nesten 20 km! Til middag hadde vi en spansk omelett og is til dessert. Ops, jeg glemte å si at vi så en flokk reinsdyr på veien opp! På kvelden kunne de som ville overnatte ute under åpen himmel. Det gjorde jeg, og det var helt sinnsykt kaldt! Men det var en opplevelse, mener nå jeg... På kvelden tenkte jeg på alt jeg hadde gjort gjennom dagen. Sliten, men fornøyd sovnet jeg under åpen himmel...
Torsdag
På torsdag hadde vi morgensamling hvor vi gjorde yoga. Så gikk vi i noen timer til Lom og dro på steinsenter og bakeri. Turen var lang, men vi gikk nesten bare nedover. Jeg kjøpte en stein og en bolle så tok vi bussen opp igjen som bare tok 30 minutter. Når vi kom opp til Soleggen igjen begynte alle å pakke og så spiste vi middag. Litt etter middag hadde vi bålsamling hvor vi lagde banansplit som jeg aldri fikk spist fordi den brant opp. Så lekte vi gi et lite vink. Fredag På bussturen tilbake tullet vi enda mer enn på den første turen. Det var en ganske gøy tur.
Ny rektor
Vi er svært stolte over å kunne presentere Marcus Holme-Odden som skolens nye rektor og daglige leder. Marcus kommer fra stillingen som assisterende rektor på Fjellstrand skole, og ferdiggjorde sin rektorutdanning ved Oslo Met i 2020.
Vi vil også få takke Marianne, som har gjort en glitrende jobb som konstituert rektor i overgangsperioden mellom Kristin og Marcus. Hun vil med sin alltid stødige hånd geleide Marcus inn i driften, og sørger for en god overlevering fra Kristin.
Til vår store glede kjenner Marcus skolen godt. Han er nemlig en god gammel steinerskoleelev som selv gikk på denne skolen fra 1987 til 1999. Som elev elsket han sløyd, historie og eurytmi, og som pappa til to (snart tre!) elever ved skolen synes han det er utrolig flott å få se egne barn ha gleden av de samme fagene, årstidsfestene, rytmene og det gode skoleinnholdet han selv fikk oppleve i barndommen.
Marcus brenner for en steinerskole som er et godt pedagogisk alternativ til den offentlige skolen, med verdier som ivaretar barnet i sin naturlige utvikling. I leken, i fortellingene, i gleden ved å skape, og få ro til å komme skikkelig inn i læringsstoffet. Steinerskolen er også viktig i form av fellesskapet, festene, samholdet med foreldrene og de andre voksne på skolen.
Kollegiet og ledelsen er utrolig glade for at Marcus har takket ja til å jobbe hos oss, og vi gleder oss til alt det fine han bringer med seg til skolen vår.
Tusen takk Marianne, og hjertelig velkommen, Marcus!
Høstfest!
I går inviterte 4.klassingene 2. og 3.klasse til høstfest!
I disse dager hører de om Isak av Sellanrå, som rydder seg sitt eget land, bygger sitt hus og dyrker sin mat. Med stor glede fikk vi smake av jordens grøde.
Alle elever kom pyntet med høstkroner og 4.klassene hadde laget de vakreste bord!
4A serverte hjemmelaget suppe med grønnsaker fra egen åker, samt fra Yanitsas gård på Hokholt. 4B serverte hjemmebakte deilige rundstykker og en fantastisk dessert ,"tilslørte bondepiker".
Vertskapet sang for sine gjester og gjestene takket for deilig mat med klingende toner.
Det ble en vakker høstfest, en stor takk til 4A og 4B!
Høstfest i 1. klasse
I 1.klasse har vi gjennom uken forberedt til årets høst-takkefest! I går laget barna sitt eget smør og idag skrellet og skjærte vi grønnsaker og epler til suppe og dessert.
Torsdag ble det fest, med bondens høstring, eventyr med bordspill og deilig suppe, egne rundstykker og smør og tilslørte bondepiker til dessert. Nam!
Interview with a pencil
I engelsk i 10.klasse får vi innimellom tid til litt morsomme oppgaver og denne gangen har de to 10.klassene intervjuet en blyant eller en penn som de hadde tilgjengelig.
Historiene ble like forskjellige som de elevene er og klassene seg i mellom hadde også interessante forskjeller. A-klassen hadde stort fokus på kidnappede blyanter, mens B-klassen fokuserte på familie og savnet av søsken. Her er et lite utvalg av historier.
Historieperiode i 9. klasse
9.klasse er ferdig med sin første historieperiode hvor de har sett på konsekvensene av trekanthandelen, behandlingen av slaver og dannelsen av de første 13 koloniene USA. I perioden leste vi boken "En amerikansk slaves liv" av Frederick Douglass, hvor vi følger livet til Frederick og han beskriver hvordan det var å vokse opp som slave og drømme om frihet. I perioden dro vi også linjer helt frem til i dag og diskuterte moderne slaveri og om det finnes slaveri i dag. Temaet vil bli videreført i engelsktimene hvor vi blant annet skal se nærmere på motstandsbevegelsene og lære mer om Rosa Parks og Martin Luther King Jr.
Hanne Fredrikkes lille butikk
På kontoret hos Hanne Fredrikke, er det mulig å kjøpe enkelte skoleting barna kan trenge. Her er prislisten:
Pentatonfløyte: 650,-
Blokkfløyte, C-fløyte: 400,-
Lyra fargeblyanter 18 stk i tinnskrin: 280,-
Lyra fargeblyanter 18 stk i treskrin: 375,-
Stockmar fargeskrin fargestifter i tinnskrin, 8 stk: 100,-
Stockmar fargeskrin fargestifter i tinnskrin, 16 stk: 150,-
Stockmar fargeskrin fargestifter i treskrin, 24 stk: 310,-
Stockmar fargeblokker i tinnskrin, 16 stk: 160,-
Stockmar fargeblokker i tinnskrin, 8 stk: 105,-
Stoffpennal til fargeblyanter, rød og blå: 250,-
Rullepennal for voksblokker og voksstifter: 270,- (midlertidig utsolgt, kommer)
Fyllepenn inkludert inkl. fem blekkpatroner: 100,-
Fem blekkpatroner: 25,-
Viskelær: 10,-
Passer: 165,-
Rød/blå blyant: 35,-
Gråblyant, tykk: 30,-
Gråblyant, tynn: 30,-
Betaling skjer via Vipps til skolens vippsnummer; 606669
Mikaelifest den 29. september
Hjertelig velkommen til en av Steinerskolens viktigste og mest sagnomsuste feiringer, Mikaeli. Den 29. september braker det løs, og det er ikke få motsprøver som skal gjennomføres med bankende små hjerter og svette håndflater denne dagen. Årets 2. -klassinger skal også slås til riddere! Heldigvis vanker det eplekake til alle modige i etterkant.
Her kommer viktig informasjon for alle foreldre med barn i 2. til 10. klasse:
2. klasse; ta med kappe, sverd og kjepphest
3. klasse; hver elev tar med en eplekake, ferdig oppskåret på serveringsfat
4A; hver elev tar med en eplekake, ferdig oppskåret på serveringsfat
4B; hver elev tar med en eplekake, ferdig oppskåret på serveringsfat
5A; hver elev tar med en eplekake, ferdig oppskåret på serveringsfat
5B; hver elev tar med en eplekake, ferdig oppskåret på serveringsfat
7. klasse; hver elev tar med en flaske ublandet solbærsaft
NB! Vi har en elev med sterk grad av nøtteintoleranse, og ber om at ingen kaker inneholder spor av nøtter.
For elever med gluten/melke/annen intoleranse tar med en slik kake, som er merket godt.
Comments