Fredagsbladet 36 (2023)

Åh, vakre Hokholt gård!

Begge 4.klassene var på tur til Hokholt gård denne uken. Vi fikk tatt opp poteter og så fikk vi hilse på geitene. Hokholt er en av Nesoddens eldste gårder, og den har vært i familiens eie i ni generasjoner. Det tar oss veldig langt tilbake.

Kunstfagene er i gang!

Ungdomstrinnet startet skoleåret med sosiale aktiviteter og valgfrie prosjekter. Et av prosjektene var totalforskjønning av musikkrommet, og vi garanterer: veggmaleri er et drømmeprosjekt! Vi nyter all tiden vi får.

Ellers er 10. trinn godt i gang med øving av teknisk tegning og grunnleggende teknikker i perspektivtegning.

Vi byr på noen skisser som eksempler på fremstilling av rom og gjenstander med 1

forsvinningspunkt.

Mer tur i 4. klasse

4b på tur fra Alværn til skolen, via To gård! Været var fantastisk og stemningen fin. Det beste var at hunden Raksha, (også kalt matpakketyven) var med. Slike dager sammen i skogen skaper samhold og fine felles minner.

Dårvvuo betyr trygghet og håp

Ungdomstrinnet var så heldig å få besøk av Den Kulturelle skolesekken på tirsdag. Innslaget vi fikk var fantastisk!

Katarina Barruk som er en av Sápmis mest fremadstormende artister. Hun skriver og synger på umesamisk, et språk på Unescos liste over truede språk. Hun klarte å trollbinde ungdommene (og de heldige lærerne som fikk være med) med sin sterke stemme i tillegg til sitt distinkte og moderne musikalske uttrykk. Hun bandt sammen forestillingen ved å fortelle en del på samisk, slik at ungdommene også fikk høre språket uten sang, for så å oversette til norsk/svensk etterpå.

I produksjonen Dårvvuo følger vi Katarina på hennes språkreise. Hun forteller om hvordan det har vært å vokse opp i et svensk samfunn med en samisk identitet. Om både opp- og nedturer som språket har ført med seg. Og om å våge å stå for den man er, selv om det iblant kan være vanskelig.

Konsertproduksjonen inneholder alt fra tradisjonell joik til umesamiske poplåter, komponert av utøverne selv.

Dårvvuo betyr trygghet og håp.

Med: Katarina Barruk - Vokal Arnljot Nordvik - Gitar Christer Jørgensen - Trommer Håkon Pettersen - Lyd

Vi minner om foreldremøtet for alle foreldre fra 1. til 7. klasse på tirsdag:

Velkommen til årets informasjonsmøter for foreldre

Velkommen til felles foreldremøte for: - 8.-10.klasse tirsdag 5. september og - 1.-7. klasse tirsdag 12. september Tidspunktet er likt begge dager kl 1815-1930. Vi vil si litt om steinerskolens pedagogikk, gi en kort presentasjon av skolens organisasjonsstruktur, SFO-tilbudet, om foreldresamarbeid og FAU. Vi vil også ta opp tema som nærvær, vårt arbeid med å ivareta elevenes skolemiljø, skolehelsetjenesten, samt spesialpedagogikk og tilrettelegging. Hvis ikke annet er informert dere, så vil det bli klassevise foreldremøter i etterkant av fellesdelen, frem til ca 21.30. Vel møtt! Med vennlig hilsen Lene, Maria K, Marcus og Marianne