Fredagsbladet 34 (2023)

Endelig er vi i gang!

For en gjensynsglede! Så mange barn som var glade for å treffe lekekamerater, klassekamerater og SFO-ansatte igjen etter den lange ferien har vi sjelden sett. Det lekes, bygges, spilles, klatres, koses, trøstes, tøyses og leses i kriker og kroker, i trær, i skog i kratt og på lekeområdene våre. Det er tydelig at mange synes det er veldig hyggelig å være tilbake og at hverdagen er ganske fin likevel, selv om vi savner ferie og sommer.

Her kommer noen glimt fra SFO denne uken.

Vi lager og skriver egne bøker i 3. klasse

I 3. klasse har elevene sydd og laget egne bøker, som de nå skriver eventyr og illustrerer på egenhånd. Målet er at elevene skal føle seg frie og finne skriveglede, og så kommer rettskrivning og form på bokstavene etterhvert. Vi har fått mange flotte bøker allerede, og det skal skrives og illustreres mye mer i de kommende ukene.

I 3. klasse har vi også formtegning for tiden, og vi jobber nå med speiling. Elevene har øvd først med kritt på egne tavler, de har gjort det - Julie og Christine har ledet der en har beveget seg mens den andre har speilet bevegelsen, og elevene har også speilet hverandre med bevegelser og gange rundt om i rommet, de har gjort den speilende bevegelsen med armen, og til slutt har vi tegnet det i silkeboken.

Skapelseshistorien

I 4A holder vi på med verdens skapelse i bibelsk drakt. Her er patos, det underlige og dette ubegripelige store meislet ut i de korte og knappe tekstene i Gen esis. I 1. mosebok, vers 9 sa Gud fader: "La vann og land skilles". Dette har elevene malt, de maler tilblivelsen. Det er krevende å male det helt abstrakte intet som er i begynnelsen, men etterhvert som verden skapes er det lettere å male trær og det som vokser frem i beretningen.

Turdag for 2. klasse

Første turdag for 2. klasse gikk til Grimsåsen. Siste biten var opp gjennom et ganske bratt, vått, men spennende, lite juv. Elevene lot til å kose seg.

Vel oppe var det av med alt vått, legge det på de store steinene som var blitt litt varme av sola. Den store "bli våt på føttene"-dagen :)

Etter en liten matpause var det ut i skogen for å plukke blåbær rett i munnen og lek.

Velkommen til årets informasjonsmøter for foreldre

Velkommen til felles foreldremøte for:

- 8.-10.klasse tirsdag 5. september og

- 1.-7. klasse tirsdag 12. september

Tidspunktet er likt begge dager kl 1815-1930.

Vi vil si litt om steinerskolens pedagogikk, gi en kort presentasjon av skolens organisasjonsstruktur, SFO-tilbudet, om foreldresamarbeid og FAU.

Vi vil også ta opp tema som nærvær, vårt arbeid med å ivareta elevenes skolemiljø, skolehelsetjenesten, samt spesialpedagogikk og tilrettelegging.

Hvis ikke annet er informert dere, så vil det bli klassevise foreldremøter i etterkant av fellesdelen, frem til ca 21.30.

Vel møtt!

Med vennlig hilsen Lene, Maria K, Marcus og Marianne

Rudolfs Diner torsdag 31.8

Nytt skoleår og det betyr at Rudolfs Diner er tilbake! Vi starter enkelt og håper at mange vil komme. Denne torsdagen kan du få servert bønnegryte med grønnsaker og ris. Alt sammen så økologisk og lokalt vi klarer. Maten serveres kl. 17.00–18.00. Velkommen!

Meld deg på nå! Vipps kr 40,- x antall personer til #141736 «34 Skolemiddag Steinerskolen».

Oppgi eventuelle allergier i kommentarfeltet.

Drop-in er også mulig, men da er prisen kr 50,- pr. pers. Barn 0–6 år er alltid gratis. Har du ikke Vipps? Send en e-post til sigurdsandvik@gmail.com for å melde deg på.

Hva er Rudolfs Diner?

Rudolfs Diner tilbyr en næringsrik middag på skolen én torsdag i måneden, kl 17.00–18.00. Den er åpen for foreldre, barn og lærere. Middagen organiseres av en arrangørgruppe på initiativ fra FAU.

Vi trenger flere som kan hjelpe til med Rudolfs Diner

Kan du hjelpe til noen torsdager (fra ca. kl. 15.30 til ca. kl. 18.30) i det kommende skoleåret, så vil det være av stor betydning. Send en e-post til sigurdsandvik@gmail.com dersom du ønsker å hjelpe til eller dersom du har noen spørsmål rundt dette.