hannevestre9

Fredagsbladet 3 (2024)

Førstemann!

Til tross for -11 ved oppstart, var det stor glede og forventning å spore blant 3. klassingene på morgenen før den lenge etterlengtede skidagen. En nesten fulltallig klasse stilte seg trippende opp for opprop før de ivrigste fikk løpe i forveien til Sletta. Mange var nokså kjekke og påberopte seg talenter på høyde med Northug og Johaug, men jaggu var de flinke også! Ekstra gøy ble det da vi la fra oss stavene og satte i gang med Hauk og Due, og alle løp avgårde på ski for å enten komme seg til duemor på andre siden av jordet, eller for å fange en og annen kylling. Med mye lek og moro ble selv de mest usikre og ferske skiløperne ganske så flinke i løpet av dagen, og alle greide etterhvert å stå ned bakken uten å ramle. Ikke godt å si hvem som var mest stolte, vi voksne som fikk se på og applaudere, eller de små som ropte "se på meg!". Det var godt å komme tilbake å få kakao og solbertoddy, og få litt høytlesning fra klasseboken etter så mye svetting og skiløping i kulda. Og ekstra gøy er det jo også når klassen lurer på om ikke vi kan ha skidag allerede på mandag igjen?

Raflebeger og kortstokkholder

10. B har laget belter, og for noen ble det ekstra tid til å lage raflebeger og kortstokkholder. Nydelige arbeider!

Mer vintermoro

Vi voksne synes kanskje -12 er kaldt, men elevene ruller nedover bakkene i storefri, hyler av latter, løper opp igjen og holder varmen og gleden oppe igjennom lek og moro. Her er 6. klasse i fri dressur.

Vi minner om justering av prisene for foreldrebetaling

Før jul ble budsjettet for 2024 vedtatt i skolens styre. I budsjettet er det tatt høyde for den årlige justeringen av satsene for foreldrebetaling. Nye satser er gjeldende fra og med 1.3.24. Har du vedtak om redusert foreldrebetaling for inneværende skoleår, justeres den nye satsen med din fastsatte prosent.

De nye månedlige satsene er som følger:

1 elev barnetrinn: 2800

1 elev ungdomstrinn 3000

2 elever 5100

3 elever 5600

4 elever 6350

Tysk skuespill og stor komedie

Onsdag var rektor Marianne, ass. rektor Marcus og Fredagsbladredaktør Hanne invitert til skuespill i 8. klasse. Stykket som skulle spilles heter "Der Wolf und die sieben Geisslein" og er skrevet av brødrene Grimm.

Fortelleren med hatten; Iver, dro oss raskt inn i det spennende eventyret.Stykket handlet om die Ziegenmutter (Lean) som skulle ut i skogen, og die sieben Geisslein som er alene hjemme (Elias, Isaac, Gabriel, Modin, Alela und Mikal). Da kom der Wolf (Kian) som spiste kritt for å få en lys stemme, og dyppet potene sine i mel slik at de skulle bli hvite for å lure geitekillingene til å åpne døren. Da killingene etter mye om og men til slutt trodde på ulven med den lyse krittstemmen og de hvite potene, spiste han opp alle sammen bortsett fra den minste killingen som gjemte seg i Uhrkasten. Ulven sovnet tungt på gulvet etter all maten og da geitemor til slutt kom hjem klippet de opp magen, og geitekillingene hoppet ut sprell levende. Så la de steiner i magen til ulven, og sydde igjen. Da ulven våknet fra søvnen og gikk for å drikke vann av brønnen falt han nedi - og snipp snapp snute så var eventyret ute.

Elevene hadde helt tydelig jobbet mye med uttale og øvd seg på å lære replikkene utenat, for publikum lo høyt og ofte, her var det mye komisk talent! Vi var svært imponerte over ikke bare mengden med tysk tekst elevene hadde lært seg utenat, men også uttalen, intonasjonen og innlevelsen de leverte stykket med. Det var utrolig gøy og hyggelig å få komme og se skuespill, og vi gleder oss til flere fremvisninger i løpet av de neste årene.

Lyslykter

Vi i 2. klasse har kost oss i det kalde været. Foreldre har sendt med over 100 melkekartonger, isbokser og annet som vi har fylt med vannmaling. Vi brukte kun gul, rød og blå som vi utforsket med for å lage flere farger. Kartongene stod pent ute og frøys fort over natten. Så startet arbeidet med å fjerne all kartongen og bygge det opp. Vi måtte blande vann og snø for å lage «sement», så is-mursteinene skulle sitte godt sammen. Sluttproduketet hjelper oss å komme litt nærmere en lysere tid.

Vinter og sol!

Nye spader gir nye muligheter i 1.klasse 😀

Rudolfs Diner torsdag 25. januar

Rudolfs Diner er tilbake igjen! Denne torsdagen serverer vi indisk dal med chapati og salat. Vi oppfordrer alle som vil komme til å melde seg på i forkant. Da blir det mye enklere å planlegge, men drop-in er selvfølgelig også mulig.

Alt sammen så økologisk og lokalt vi klarer. Maten serveres kl. 17.00–18.00.

Velkommen!

Meld deg på nå! Vipps kr 40,- x antall personer til #141736 «34 Skolemiddag Steinerskolen».

Oppgi eventuelle allergier i kommentarfeltet.

Drop-in er også mulig, men da er prisen kr 50,- pr. pers. Barn 0–6 år er alltid gratis. Har du ikke Vipps? Send en e-post til sigurdsandvik@gmail.com for å melde deg på.

Hva er Rudolfs Diner?

Rudolfs Diner tilbyr en næringsrik middag på skolen én torsdag i måneden, kl 17.00–18.00. Den er åpen for foreldre, barn og lærere. Middagen organiseres av en arrangørgruppe på initiativ fra FAU.