Fredagsbladet 22, 2022

Siste innspurt i 1. klasse

I første klasse er det aktive dager for tiden. Spenningen er til å ta og føle på - snart skal de forlate den trygge sonen i 1.klasse-området, og "ri" over på selvlagde kjepphester til den store skolen og en ny skolehverdag.

Som elev i 2. klasse kan man trenge mange ting, og en av dem er sitteunderlag. Det har vært iherdig jobbing med å tove egne underlag, og endelig har de fått det til og blitt ferdige. I alle regnbuens farger, og med forbokstav eller navn kan de nå trygt gå på tur uten å bli kalde når de skal sitte og spise niste neste år.

Det berømmelige rittet på kjepphest er et viktig og årlig rituale for alle 1. klassinger på skolen vår, og kjepphestene skal også bli ferdige. Garn har blitt farget til manen, og hestehoder har blitt formet og fylt. Ikke minst har det blitt fingerheklet flotte tøyler man kan styre disse villhestene med når det skal gallopperes ut i den store verden.

Garnsuppe med farge til hesteman

Hesteører på gang

Foreldrene i 1. klasse har også nå fått nyss om at det skal avholdes et marionettedukketeater på sommeravslutningen. Små og ivrige hender jobber nå med å farge og stryke silke til disse marionettedukkene, og det øves stolt og spent frem til sommeravslutningen.

Menneskerettigheter i 8.b.

8b har lært om menneskerettighetene, og lagd plakater av ulike menneskerettighetsartikler. De har skrevet en tekst om artikkelen, tegnet sine egne hender, limt på bilder, lagt overskrift og malt.

6. klasse erobrer verden med Alexander den store

Sjette klasse følger Alexander den store i det hans erobringstokt bringer den hellenske kultur til møte med Østen. En ung mann på sin selvtemmede hest Bukefalos, i spissen for en liten, men svært lojal hær inn i det persiske riket.

Verden utvides fra den greske polis til et mektig rike, slik sjetteklassingene nærmer seg barneskolens siste år og en større horisont skinner i det fjerne.

Store og små nye venner på SFO

Denne uken har 3.klasse tatt imot grupper med 1.klassinger, og vist dem rundt på SFO.

Kommende 4.klasse har et ekstra ansvar når de er eldst på SFO.

Vi har hatt samtaler med barna rundt hva dette vil si.

De kom fram til mange flotte, fine ting de kan gjøre for at kommende 2.klasse får en fin start i hovedbasen til neste år.

Det var rørende å se hvordan de tok i mot og passet på de yngre barna.

Et godt grunnlag ble lagt!

Bildet er av Liv i 1.klasse og Ava i 3.klasse.

Nils Holgersson reiser videre i 3. klasse

I 3. klasse hører de videre om Nils Holgerssons forunderlige reise, og det jobbes videre med både figurer og malerier.

I hovedfag har 3B har fått høre om Nils Holgerssons forunderlige reise. Fortellingen handler om en gutt som i starten er lite snill mot seg selv, foreldrene og dyrene på gården. Han blir forvandlet av en nisse til en nisse og blir plukket opp av en flokk med villgjess ufrivillig. Etter hvert blir han bedre kjent med gjessene og de blir bedre kjent med han. Sammen drar Nils med villgjessene rundt i Sverige. Nils utvikler mer sympati og empati for hver dag han er med gjessene. Han redder også livet til flere av gjessene flere ganger. En dag drar de sammen til Kullaberg for å være med på den høytidelige Tranedansen hvor alle fugler og dyr samles til en fredelig festdag med sang og dans.

Elevene i 3a jobber med det samme temaet i hovedfag, men her har de modellert små figurer av Nils som flyr på gåsen.

Landbrukspraksis på Solli Gård

Denne uken har 9klasse vært på landbrukspraksis på Solli gård i Stokke. De har stelt med dyra, laget mat, anlagt kjøkkenhage, bært stein, støpt murer, plantet, luket, sådd. Det har vært en vidunderlig skoleuke for både ungdom og voksne.

10. klasse og 1. klasse!

På torsdag fikk 1. klasse et veldig hyggelig besøk av 10. klasse!

De hadde med seg passende bøker fra biblioteket og satte seg rundt om i 1. klasse sitt uteområde og hadde en koselig lesestund.

Så kult (!) at disse store ungdommene kommer og tilbringer litt tid med de minste på skolen, før de forsvinner til andre sysler fra høsten av.

Takk for besøket, det var en nydelig stund!

Primærfarger og pastellkritt

Mari har vært i 10. klasse denne uken, og de har fått boltre seg med blant annet primærfarger og pastellkritt. Nydelige kunstverk!

Urskogen Silva på Nasjonalmuseet

2b var på nasjonalmuseet og fikk prøve ut den fantastiske digitale urskogen Silva.

Vi ble invitert inn som prøvekaniner, og dere kan glede dere til å komme inn på museet. Det var virkelig stas for alle ungene og for oss voksne.

Det var et nydelig opplegg utarbeidet av en forelder på vår skole, og det favnet en haug med ulike sanser og teknikker.

Norges geografi i 5a

I 5.a. er det Norges geografi som gjelder for tiden. Og det synes! Både på årstidsbordet, på tavlen og i arbeidsbøkene.

FAU deler ut billetter til Nesodden Jazzfestival!

Kjære foreldre

FAU har fått fribilletter til Nesodden Jazz-festival som vi gjerne vil dele ut til noen heldige ved skolen.

— 2 billetter til Kristin Asbjørnsen Band, mandag 6. juni, klokken 19:30

— 1 voksen + 1 barn til Barnas superdag på Nesoddtangen gård, mandag 6. juni kl.12 – 16

Er du interessert?

Send en e-post til faumailen@gmail.com, merk emnefeltet med den billetten du ønsker deg.

Vinnerne trekkes klokken 20:00, fredag 3. juni. E-posten må være sendt før den tid.