Å VÆRE STEINERSKOLE-FORELDER
HVORFOR VELGE STEINERSKOLEN FOR SITT BARN?
Steinerskolen har en intensjon om å vise omsorg for elevens sunne utvikling, gi dem mulighet for å realisere sine forutsetninger og hjelpe dem til å utvikle ferdigheter de trenger i samfunnet.
Et langsiktig mål er å skape livslang motivasjon for læring, gjennom engasjement, nysgjerrighet og undring. Elevene skal etter endt skolegang kunne forholde seg til verden ut fra egen trygghet, selvstendig dømmekraft, levende kunnskaper og personlig initiativ. Dette krever fordypning som arbeidsform.
Læreplanen for hvert klassetrinn utgjør rammen, men er ingen ferdig oppskrift. Hver lærer må arbeide med individuell tilpasning til sine enkeltelever og sin gruppe. Steinerskolen gir rom for slike prosesser i alle fag. Slik formes undervisningen av menneskene som møtes i klasserommet og blir skapende, personlig og stadig i fornyelse. Slik blir det en levende pedagogikk.
Vi vil gi elevene interesse for verden, god vurderingsevne og evne til selvstendig
tenkning. Vi vil stimulere nysgjerrighet og interesse som varer livet ut! Skolens største
oppgave er å bevare den iveren og lærelysten elevene kommer med første skoledag, slik at de gleder seg til å stadig lære mer. Dette krever en god utporsjonering av
pensum og variert undervisning. Å gi akkurat nok ny kunnskap og øvelse hver dag. Steinerskolen ønsker å formidle kunnskap om økologiske, kulturelle og globale helheter. De lange linjene fremfor bruddstykker og enkeltstående fakta. Dette krever
fordypning som arbeidsform. Både natur- og kulturfagene gis som periodeundervisning
i bolker på 2–5 uker. Gjennom periodeundervisning får elevene sammenhengende tid til å fordype segog utvikle evne til konsentrasjon. Periodeundervisning gir læreren gode muligheterfor å tilpasse undervisningen til gruppen og enkelteleven. Elevenes muntlige deltakelse og skriftlige periodehefter gir et godtgrunnlag for å se hva elevene har lært
og hvor det er behov for mer øvelse.
Læreren legger frem pensum muntlig for elevene. Levende formidling stimulerer
elevenes evne til innlevelse, og identifikasjon med pensum stimulerer hukommelsen.
Formidling ved fortelling bidrar også til at variasjonen i elevgruppen blir mindre
avgjørende for deltagelse og engasjement.
Gode læreprosesser tillater risiko: Eleven trenger anledninger til å øve, feile, mestre
og forsøke på nytt. Steinerskolen gir romfor slike prosesser i alle fag. Gjennom jevnlige elevoppvisninger trenes eleven i å fremføre noe for andre, og selv å overvære andres fremførelser. Slik blirøvelse, feiling og mestring en selvfølgeligdel av klassefellesskapet rundt eleven.Det stimulerer læring og utvikler respektog forståelse for egne og andres læreprosesser.
På steinerskolen får elevene en helhetlig og allsidig undervisning der det teoretiske,
kunstneriske og praktiske likestilles. Når elevene har fått presentert fagstoffet
gjennom fortelling får de bearbeide det gjennom ulike praktiske øvelser og
kunstneriske prosesser. Disse tre feltene vektlegges i alle fag på alle klassetrinn.
Vi stiller høye krav til våre lærere. Steinerpedagogikken forutsetter at en
lærer er i kontinuerlig utvikling, både i det faglige og i det personlige. Ettersom fagene
formidles muntlig og bearbeides teoretisk, praktisk og kunstnerisk forutsetter det en
personlig innlevelse og solid kunnskap fra lærerens side.
En steinerskole er mer enn et sted for undervisning. Den er også et kultursentrum
der det arbeides med konserter, skuespill, sirkus og markeder som også blir familier
og lokalsamfunn til del. Ikke bare lærere og elever føler eierskap til skolen. Foreldre får styrket sitt engasjement gjennom deltagelse i dugnader, markeder osv., og får et nært kjennskap i skolen der barna går – til gavn for alle.
Steinerskolen har fortløpende evaluering gjennom skoleåret som sammenfattes
i en årsvurdering. I årsvurderingen fårde foresatte informasjon om elevens kunnskapsnivå i ulike fag. Den inneholder også klasseforstanderens vurdering av elevens utvikling og skolesituasjon. Den viktigste vurderingen skjer i den daglige dialog mellom lærer og elev.
Når steinerskolen benytter standardiserte tester i mindre grad enn andre skoler,
er det særlig fordi disse har et for ensidig fokus på det målbare. Det viktigste du
lærer på skolen lar seg ikke måle.
Steinerskolen har som mål å utvikle hele mennesket gjennom en allsidig undervisning som tiltaler elevens hode, hjerte og hånd. Hodet stimuleres gjennom kunnskap
og teori, gjennom gjentatt øvelse, pugging og konsentrasjon. Hjertet gjennom sosialt
samspill, gode vaner og estetiske og kunstneriske øvelser. Hånden og kroppen
gjennom bevegelse i alle fag, finmotorisk presisjon og praktiske øvelser.
Dette tverrfaglige målet kommer spesielt godt til syne i steinerskolens egne fag,
Eurytmi. Eurytmi integrerer de ulike sidene av mennesket gjennom et mangfoldig
bevegelsesut trykk. Ved å øve ulike koreograferte former til musikk, rytme eller tekst,
blir både den individuelle orienteringen i rom og tid og sansen for det sosiale
samspillet styrket.
